Statut Przedszkola
STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
im. MISIA USZATKA
W ZŁOTORYI
- Postanowienia ogólne
- Cele i zadania przedszkola
- Organy przedszkola
- Organizacja przedszkola
- Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- Rodzice (prawni opiekunowie) i wychowankowie przedszkola
- Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
- Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
- Postanowienia końcowe
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi:
Przedszkole Niepubliczne Im. Misia Uszatka w Złotoryi - Organem prowadzącym przedszkole jest mgr Agnieszka Gajzler, zam. W Złotoryi ul. Hoża 29
- Siedziba przedszkola znajduje się pod adresem: ul. Hoża 27, Złotoryja 59-500
- Miejsce prowadzenia placówki oświatowej: ul. Hoża 27,Złotoryja 59-500
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty we Wrocławiu.
§ 2
- Przedszkole Niepubliczne Im. Misia Uszatka w Złotoryi zwane dalej „Przedszkolem” jest niepubliczną placówką oświatową dla dzieci w wieku 2,5l – 6l.
- Przedszkole jest jednostką niepubliczną korzystającą z dofinansowania Urzędu Miasta w Złotoryi.
- Przedszkole jest placówką odpłatną.
- Dyrektor Przedszkola posługuje się pieczęcią; Dyrektor Agnieszka Gajzler.
- Zastępca dyrektora posługuje się pieczątką o nazwie; WICEDYREKTOR DS. PEDAGOGICZNYCH Ewa Tylutki.
- Przedszkole używa pieczęci o treści:
Przedszkole Niepubliczne Im. Misia Uszatka
Ul. Hoża 27
59-500 Złotoryja
wraz z uzyskanym numerem NIP 694015302063 i REGON 021801778.
§ 3
Przedszkole działa na podstawie:
- ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, z późniejszymi zmianami) ;
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe;
- niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola
§ 4
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oświatowego, w szczególności:
- wspomaga indywidualny rozwój i wczesną edukację dziecka
- zapewnia opiekę, wychowanie i edukację w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa
- tworzy warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie „gotowości szkolnej”
- współdziała z rodzicami/prawnymi opiekunami pełniąc wobec nich funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej
- udziela rzetelnej informacji o postępach dziecka, jego zachowaniu i rozwoju
- uzgadnia wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kierunki i zakres zadań opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych realizowanych w przedszkolu
- wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym ze szczególnym naciskiem na działania artystyczne
- wspomaga rodzinę w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej,
- umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
- udziela dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- tworzy warunki do wczesnej nauki języków obcych
- dba o właściwy rozwój emocjonalny dzieci oraz kształtuje właściwe postawy psychospołeczne.
§ 5
Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów:
- zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie
- rozwijanie wrażliwości moralnej
- kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej, teatralnej
- zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju emocjonalnego, fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
§ 6
Placówka realizując zaspakajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
- dobrem dziecka
- potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych
- koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola
§ 7
- Organami przedszkola są:
(1) organ prowadzący-pełniący funkcje dyrektora od spraw administracyjnych,
(2) dyrektor od spraw pedagogicznych
(3) Rada Pedagogiczna.
- Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 8
Do zadań Dyrektora od spraw administracyjnych należy
- kierowanie bieżącą działalnością opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną przedszkola
- reprezentowanie przedszkola na zewnątrz
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez placówkę poza obiektem do niej należącym
- decydowanie o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi, ustalanie dla nich zakresów ich obowiązków służbowych oraz przyznawanie pracownikom nagród i kar porządkowych a także występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń i innych nagród dla nauczycieli
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i p.poż.
- zarządzanie finansami i majątkiem przedszkola
- współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola
- prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji przedszkola
- ustalanie rokrocznie składników opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu oraz wysokości opłat wnoszonych przez rodziców z tytułu uczęszczania dziecka do przedszkola
- ustalanie wysokości opłat za uczestnictwo dzieci w zajęciach dodatkowych oraz innych formach proponowanych przez placówkę w ramach dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola
- przyjmowanie oraz skreślanie dziecka z listy uczęszczających do przedszkola zgodnie z ustalonymi w statucie zasadami
- zawieranie umów z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka o świadczenie usług przedszkola
- podejmowanie decyzji o utworzeniu bądź likwidacji oddziału przedszkolnego
- wprowadzanie zmian i uchwalanie nowego statutu
- zarządzanie przedszkolem wykonując inne zadania przewidziane dla jego stanowiska przepisami prawa oraz podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach nie przekazanych pracownikom przedszkola
- opracowywanie zakresu obowiązków (czynności) nauczycieli
Do zadań Dyrektora od spraw pedagogicznych należy
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do zatrudnionych nauczycieli
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy – według zasad określonych w odrębnych przepisach
- nadzór nad sposobem dokumentowania przez nauczycieli przebiegu pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz dokumentowania zajęć dodatkowych , zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami
- prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji pedagogicznej przedszkola
- opracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych – roczny plan pracy, organizację pracy
- organizowanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustala sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystywania wyników
- przewodniczenie Radzie Pedagogicznej
- prowadzenie hospitacji
- współpraca z rodzicami oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola
- koordynowanie opieki nad dziećmi zapisanymi do przedszkola
§ 9
Rada Pedagogiczna
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu oraz dyrektor administracyjny.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Rada Pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem. Zebrania Rady są protokołowane.
- Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
- Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:
(1) zatwierdzanie zmian w statucie
(2) podejmowanie uchwał w sprawie skreśleń z listy przedszkolaków
(3) zatwierdzanie planów pracy
(4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
(5) wnioskowanie w sprawach organizacji placówki
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłyby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, nauczycieli i innych pracowników przedszkola oraz dbałości o wysoką jakość pracy i dobre imię placówki.
Organizacja przedszkola
§ 11
GRUPY PRZEDSZKOLNE
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa złożona z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 17. Grupa może funkcjonować przy niepełnej liczbie dzieci.
- Ramowy Rozkład Dnia ustalany jest przez Dyrektora przedszkola do spraw pedagogicznych. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 34 w placówce przy ul. Hożej 27, Złotoryja 59-500
- W przedszkolu są dwie grupy liczba wychowanków w jednej nie będzie przekraczać 17 osób.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
(1) sale zajęć dla poszczególnych grup
(2) łazienkę dla dzieci i personelu
(3) szatnię
(4) zaplecze kuchenne
(5) pomieszczenie administracyjno-gospodarcze.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Organ prowadzący powierza każdą grupę opiece jednego nauczyciela.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swoją grupę przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
- Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 01 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Przedszkole jest czynne 12 miesięcy w roku.
- Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku 2,5 do 5 lat. Na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, dyrektorzy przedszkola mogą przyjąć dziecko, które osiągnęło wiek 2,5 roku.
- Przedszkole przewidziane jest maksymalnie dla 34 dzieci.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi około 15–20 minut dla dzieci 3 i 4-letnich; 25–30 minut dla dzieci 5-letnich.
§ 14
- Praca opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz program rozwoju placówki uwzględniający profil przedszkola.
- W przedszkolu realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz własne programy nauczycieli zatwierdzone przez radę pedagogiczną.
- Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się:
- nie krócej niż 5 godzin dziennie
- od poniedziałku do piątku
- w godzinach od 6.30 do 16:30
- przez 10 miesięcy w roku tj. od 1 września do 30 czerwca.
- Czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.
§ 15
- Placówka zapewnia dzieciom możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami i deklaracjami rodziców.
- Ofertę zajęć dodatkowych, czas trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola.
- Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
- Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
- Realizacja dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej dla dzieci i ich rodziców odbywa się:
- od poniedziałku do piątku od godziny 16:30
- w dni wolne od pracy od godziny 9:00
- według zapotrzebowania środowiska lokalnego i możliwości organizacyjnych przedszkola.
§ 16
- Przedszkole współpracuje z innymi instytucjami oświatowymi takimi jak: przedszkola, szkoły podstawowe, uczelnie wyższe – dając możliwość wymiany doświadczeń zawodowych oraz tworząc bazę ćwiczeniową dla studentów kierunków pedagogicznych oraz uwzględniając wolontariat jako formę praktyk pedagogicznych.
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację społeczności lokalnej.
§ 17
Do realizacji celów statutowych przedszkola placówka posiada:
- dwie sale do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych
- toaletę dla dzieci i dorosłych
- szatnię dla dzieci
- zaplecze kuchenne
- pomieszczenie administracyjno-socjalne
- plac zabaw
ROZDZIAŁ V
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 18
- W przedszkolu dyrektor zatrudnia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi, których liczba dostosowana jest do ilości dzieci objętych opieką.
- Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy.
- Prawa i obowiązki, a także zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników przedszkola określa regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
§ 19
- Dyrektor przedszkola powierza pracę w oddziale przedszkolnym przynajmniej jednemu nauczycielowi.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest aby nauczyciel prowadził pracę dydaktyczno-wychowawczą w oddziale przez cały cykl edukacyjny dzieci.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych, zgodnie z wymogami przepisów prawa oświatowego.
- Obowiązki nauczyciela:
- Planuje i prowadzi pracę opiekuńczą i wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o diagnozę dziecka i obowiązujące w placówce plany pracy i programy nauczania.
- Odpowiada za wysoką jakość świadczonej pracy.
- Jest zobowiązany otaczać indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków, wspierając jego rozwój psychofizyczny, rozwijając zdolności i zainteresowania, utrzymując ścisły kontakt z ich rodzicami (prawnymi opiekunami) w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci przez cały czas pobytu dziecka w przedszkolu, kształtując w nich czynną postawę wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa.
- Jest zobowiązany do rzetelnego wykonywania wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
- Nauczyciel ma prawo do:
- dokształcania i doskonalenia zawodowego
- realizacji ścieżki awansu zawodowego
- ochrony zdrowia
- korzystania z literatury, pomocy dydaktycznych dostępnych w placówce
- korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych poradni i instytucji
- tworzenia i realizacji własnych programów nauczania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
§ 20
- Podstawowymi zadaniami pracowników administracji i obsługi jest:
- dbałość o sprawne działanie placówki jako instytucji publicznej, utrzymanie ładu i czystości w budynku i otoczeniu przedszkola
- dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie wszystkich wychowanków przedszkola
- współpraca z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci
- rzetelne wykonywanie wszystkich zadań zawartych w szczegółowym zakresie obowiązków określonym przez dyrektora przedszkola, którego odpis przechowywany jest w aktach osobowych pracownika, oraz innych zadań jeżeli zostały one zlecone przez dyrektora i są związane z prawidłową organizacją pracy przedszkola.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice (prawni opiekunowie) i wychowankowie przedszkola
§ 21
- Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele współdziałają ze sobą w celu skutecznego oddziaływania edukacyjnego i wychowawczego na dziecko oraz określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Formy współdziałania to:
- zebrania ogólne i grupowe
- kontakty indywidualne z dyrektorem i nauczycielami
- zajęcia otwarte
- spotkania ze specjalistami np. psycholog, pedagog, lekarz itp.
- imprezy i uroczystości przedszkolne połączone z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci
- warsztaty dla rodziców
- pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie listów i opinii
- gazetki informacyjne dla rodziców
- wycieczki
- spotkania integracyjne, festyny
- inne formy stosowane w pedagogice.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do:
- uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej
- znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola
- uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat rozwoju swojego dziecka, postępów edukacyjnych, wychowawczych, prezentowanych postaw społecznych
- wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola
- wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje pedagogiczne)
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola
- wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu
- udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych
- zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji za jego zgodą własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola
- wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć, oraz poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych
- zgłaszania dyrektorowi własnych propozycji zajęć dodatkowych oraz dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola
- udziału w pracach Rady Rodziców
- wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają obowiązek:
- przestrzegać postanowień niniejszego statutu oraz regulaminu przedszkola
- ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i ustalania drogi indywidualnego rozwoju
- zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dziecku podlegającemu obowiązkowi szkolnemu i w jego przypadku pisemnie usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach dydaktycznych trwające ponad 3 dni
- przyprowadzać i odbierać dziecko z placówki przez rodziców lub pisemnie upoważnioną przez nich osobę (zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo) w godzinach funkcjonowania przedszkola – wymagane jest pisemne upoważnienie zawierające imię, nazwisko, numer dowodu tożsamości osoby upoważnionej oraz podpis rodzica; rodzic składa u dyrektora bądź nauczyciela prowadzącego grupę; osoba upoważniona zobowiązana jest okazać przy odbiorze dziecka dowód tożsamości; rodzice (prawni opiekunowie) przejmują pełną odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego przez upoważnioną przez siebie osobę
- przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe jak również przedstawiać na prośbę dyrektora lub nauczyciela zaświadczenie lekarskie potwierdzające, iż dziecko jest zdrowe i może uczęszczać do przedszkola, w przypadkach wzbudzających u pracowników placówki podejrzenia o występującej chorobie dziecka np. utrzymujący się kaszel, katar, wysypka, biegunka, stan podgorączkowy, ogólne złe samopoczucie psychofizyczne i inne, oraz po nieobecności spowodowanej chorobą trwającej ponad 5 dni
- informować o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu oraz niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne jak i psychiczne
- uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania przedszkola i rodziny dziecka mających na celu właściwy przepływ informacji oraz wypracowanie wspólnych działań edukacyjnych i wychowawczych
- na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania, telefonu kontaktowego
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń
- terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu i wybrane zajęcia dodatkowe zgodnie z umową cywilno-prawną zawartą z dyrektorem przedszkola
- respektować uchwały rady pedagogicznej i postanowienia rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji
- zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie zabawy, nauki i pracy, codzienny pobyt na świeżym powietrzu, niezależnie od warunków pogodowych, oraz przebranie dziecka w razie „problemów fizjologicznych”
- odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola lub ponosić koszty pobytu dziecka w placówce po godzinach funkcjonowania, w wysokości ustalonej przez dyrektora, dotyczącej dodatkowej oferty opiekuńczej placówki
- z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola.
§ 22
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 5 lat. Na wniosek rodziców, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, dyrektorzy przedszkola mogą przyjąć dziecko, które osiągnęło wiek 2,5 roku.
- Dzieci mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka a w szczególności mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego uwzględniającego zasady higieny pracy umysłowej
- akceptacji takim jaki jest
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej czy zaniedbania ze strony dorosłych
- poszanowania godności i własności osobistej
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktycznym i wychowawczym
- różnorodnego, bogatego w bodźce i poddającego się procesom twórczym otoczenia
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
- Do obowiązków dziecka należy:
- zgodne współżycie z rówieśnikami, przestrzeganie zasad i norm ustalonych i obowiązujących w grupie przedszkolnej
- dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i rówieśników
- każdorazowe zgłaszanie nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczony przez nauczyciela teren zabawy / salę zabaw / ogród przedszkolny
- informowanie nauczyciela o problemach fizjologicznych
- poszanowanie zabawek, pomocy dydaktycznych, sprzętu sportowego w budynku i ogrodzie przedszkolnym a także zwracanie zabawek pożyczonych z przedszkola lub od kolegów
- słuchanie i wykonywanie poleceń a także odnoszenie się z szacunkiem do wszystkich pracowników przedszkola.
§ 23
- Pracownicy przedszkola nie stosują wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
Zasady rekrutacji i skreślania dziecka z listy wychowanków
§ 24
- Przyjęcie dziecka do przedszkola, na rok szkolny, następuje na podstawie umowy cywilno-prawnej o świadczeniu usług oświatowych, zawartej pomiędzy stronami tj. rodzicami (prawnymi opiekunami) lub jednym z rodziców dziecka (prawnych opiekunów) a dyrektorem przedszkola, po uprzednim zgłoszeniu dziecka na podstawie tzw. karty zgłoszenia, podpisanej przez co najmniej jednego z rodziców (opiekuna prawnego).
- Rozwiązanie umowy, o której mowa w § 26.1 niniejszego statutu, następuje w przypadkach przewidzianych umową.
- Rozwiązanie umowy przez jedną ze stron, jest jednoznaczne ze skreśleniem dziecka z listy wychowanków przedszkola.
- Przyjęcie dziecka do przedszkola może nastąpić w trakcie całego roku szkolnego, w miarę wolnych miejsc.
§ 25
- Dziecko może być skreślone z listy wychowanków przez dyrektora przedszkola w szczególności gdy rodzice (prawni opiekunowie):
- nie przestrzegają postanowień obowiązującego w placówce statutu, regulaminu przedszkola i obowiązujących w placówce procedur
- nie wywiązują się z obowiązku terminowego regulowania obowiązujących w placówce opłat – na zasadach zawartych w niniejszym statucie i zawartej umowie cywilno-prawnej
- zataili informacje o stanie zdrowia psychicznego lub fizycznego dziecka mające wpływ na prawidłowy proces dydaktyczno-wychowawczy i bezpieczeństwo innych dzieci w przedszkolu
- nie zgłosili dyrektorowi lub nauczycielowi prowadzącemu grupę powodu nieobecności dziecka trwającej ponad 14 dni, a także wówczas gdy nastąpił brak współpracy pomiędzy rodzicami (prawnymi opiekunami) a pracownikami pedagogicznymi przedszkola w kwestii rozwiązywania problemów powstałych w procesie edukacji i wychowania dziecka
- dziecko swoim zachowaniem zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci
- dziecko nagminnie łamie obowiązki wynikające z postanowień niniejszego statutu.
- W przypadku podjęcia przez dyrektora decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków nie obowiązuje termin wynikający z umowy cywilno-prawnej, o której mowa w § 25.1 niniejszego statutu.
- Pisemną decyzję dyrektora o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez nich, do wiadomości przedszkola.
- Od decyzji dyrektora służy rodzicom / prawnym opiekunom dziecka / odwołanie w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji do organu prowadzącego przedszkole.
ROZDZIAŁ VIII
Źródła finansowania placówki i zasady odpłatności
§ 26
- Działalność przedszkola finansowana jest z następujących źródeł:
- dotacji Gminy Miasta Złotoryja – proporcjonalnie do liczby przyjętych dzieci zamieszkujących gminę Złotoryja.
- dotacji gmin ościennych proporcjonalnie do liczny przyjętych dzieci zamieszkujących gminy ościenne
- opłat wnoszonych przez rodziców dzieci zapisanych do przedszkola (czesne, wpisowe)
- opłat wnoszonych przez uczestników korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola
- darowizn
- opłat wnoszonych przez pracowników korzystających z wyżywienia
- innych źródeł takich jak np. środków unijnych, festynów, kiermaszy, zbiórek surowców wtórnych.
§ 27
- Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu składa się z:
- opłaty stałej – nie podlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu
- opłaty za zajęcia dodatkowe, wybrane przez rodziców zgodnie z zainteresowaniami dzieci
- opłaty za wyżywienie-podlegającej zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu
- Składniki opłat i ich wysokość ustala rokrocznie dyrektor przedszkola
- Opłatę stałą oraz opłatę za zajęcia dodatkowe dla dzieci należy uiszczać do dnia 3 każdego miesiąca „z góry” na konto placówki lub regulować w kasie na terenie przedszkola.
- Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na konto placówki bądź do kasy przedszkola.
- W przypadku nieterminowego uiszczania należności naliczane będą kary umowne za zwłokę w wysokości określonej w umowie cywilno – prawnej.
- Wszystkie opłaty za zajęcia z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej i rekreacyjnej przedszkola uczestnicy regulują w kasie placówki najpóźniej w dniu, w którym skorzystali z danej formy.
ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe
§ 28
- Statut obejmuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkola.
- Dla zapewnienia wszystkim zainteresowanym dostępu do statutu zostaje on:
- zamieszczony na tablicy informacyjnej dla rodziców w holu przedszkola
- udostępniany na prośbę zainteresowanych przez dyrektora i nauczycieli w poszczególnych grupach przedszkolnych.
- podany do wiadomości na stronie internetowej przedszkola www.przedszkolezlotoryja.pl
- Regulaminy o charakterze wewnętrznym obowiązujące w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej regulują odrębne przepisy.
- Prowadzenie przedszkola ma charakter działalności oświatowo-wychowawczej.
Przedszkole może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych odrębnymi przepisami. - W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- Statut wchodzi w życie z dniem 01 lutego 2012 r.